dinsdag 18 oktober 2011

Zo leren wij rekenen

We gebruiken de methode: Wereld in getallen elke dag wordt er ongeveer 1 uur gerekend.

Dat betekent:
• gezamenlijke activiteiten met veel interactie.
• zelfstandig werken aan opdrachten.

De methode werkt in blokjes van 3 à 4 weken rond een thema ( bv. In het sprookjesbos, speelgoed, op de boerderij etc.).

Elk blok bestaat uit een aantal taken: Projecttaken en rekentaken.

- Projecttaken: samen bezig zijn.
- Rekentaken: deels nieuwe stof, deels zelfstandig werken.

Elke taak kent nog een extra opgave voor kinderen die snel klaar zijn.

Elke les wordt begonnen met automatiseren (vanaf januari).
Daarna volgt een introductie van een rekenopdracht/rekenprobleem.
Hierna kunnen de kinderen zelfstandig aan het werk.
Na elk blok volgt een toets. De leerkracht bekijkt die toets en maakt een plan.

Kinderen die moeite hebben met bepaalde opdrachten werken aan de herhalingslessen (meestal samen met de leerkracht).
Kinderen die de stof beheersen werken aan de verdiepingstaken (zelfstandig werken ).

Dit oefenen de kinderen tot januari:
- aanleren van begrippen
- leren van cijfersymbolen (+ koppeling naar de hoeveelheid)
- inzicht krijgen in erbij en eraf (splitsingen en bussommen)
- automatiseren sommen tot 5 (splitsingen en bussommen)
- tellen tot 20 (vooruit en achteruit)
- getallenlijn tot 20 kunnen hanteren (tellen met sprongen, terugtellen)

Hier wordt vanaf januari aandacht aan geschonken:
- splitsen van getallen tot 10
-  = (is evenveel als)
- automatiseren sommen tot 10
- tellen vanaf 20
- getallenlijn vanaf 20 kunnen hanteren

De methode hanteert schema’s en modellen om een brug te slaan tussen werkelijkheid en wiskunde, m.n.:

Getallenlijn



Busmodel












pijlentaal

hierbij gebruiken we eraf en erbij in plaats van plus en min

 




rekenrek



Geen opmerkingen:

Een reactie posten