dinsdag 18 oktober 2011

Wij leren lezen in groep 3

Tijdens onze ouderavond hebben we ‘Een dag in groep 3’ doorgenomen met de ouders op het digibord.
Het leren lezen staat centraal in groep 3 vandaar deze toelichting over de leesmethode die we hiervoor gebruiken.

We werken met de methode "Veilig Leren Lezen"
Veilig leren lezen bestaat uit twaalf kernen, die zijn opgebouwd uit de fasen: introductie, kerninstructie, inoefening en verwerking.


        De basis van Veilig leren lezen is de zogenoemde structuurmethode.

                                    

Door zorgvuldig gekozen woorden veelvuldig te structureren (ontsleutelen en samenvoegen) leren kinderen:

- dat een woord uit klanken bestaat;
- dat die klanken door grafische tekens worden weergegeven;
- dat je nieuwe woorden kunt lezen door tekens van een woord te verklanken en die klanken samen te 
   voegen tot een woord.

                       

Beginnende lezers moeten letterlijk ervaren dat woorden uit afzonderlijke letters bestaan.
Ze moeten dit ervaren door het te zien, te horen, uit te spreken en op te schrijven.

De structureerwoorden voldoen aan de volgende criteria:
- ze bestaan uit afzonderlijke klanken die je kunt 'aanhouden'. (mmmm...aaa...nnn).
- ze zijn klankzuiver (wat je ziet is wat je hoort);
- het zijn woorden waarvan jonge kinderen zich een concrete voorstelling kunnen maken.

Oefenen met nieuwe woorden
De structureerwoorden zijn slechts een middel om het doel (leesvaardigheid) te bereiken.
Nadat we aan de hand van een structureerwoord een letter hebben geïntroduceerd, gaan de leerlingen al snel zelf nieuwe woorden vormen met alle letters die ze op een bepaald moment kennen.

Veel aandacht voor automatiseren
Bij het leren lezen is verreweg de meeste tijd nodig voor het proces van automatisering.
Veilig leren lezen besteedt hier vanaf het begin veel aandacht aan.

Dit gebeurt met betrekking tot de automatisering van de letter-klankkoppelingen onder andere met materialen als:
- de structureerstroken
- de letterlijn
- de woorden- en letterdoos
- het klikklakboekje
- Veilig en Vlot boekjes


Op bepaalde momenten toetsen we het lezen van de kinderen d.m.v:

- De Herfstsignalering
  (na kern 3)
- De Wintersignalering
  (na kern 6)
- De Lentesignalering
  (na kern 8)
- De Eindsignalering
   (na kern 11)


 Verder werken we intensief met het computerprogramma van Veilig leren lezen.

Het programma bestaat ook uit twaalf kernen.
De leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag met het programma. Zoem de bij maakt ze wegwijs!
De computer registreert de vorderingen en er kan op elk tijdstip een foutenanalyse gemaakt worden.

Zo kunnen we het leesproces van de kinderen optimaal volgen en begeleiden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten