donderdag 10 november 2011

Zo leren wij schrijven

!


We maken gebruik van de methode Pennenstreken ook hier maken we gebruik van ons digibord.
http://bernebrege.noventa.nl/upload/cache/83ac742f8f2220f30c75a69ebcd13500.jpg
De kinderen maken kennis met 2 soorten letters:

• de beeldvorm van de letter (deleesletter’);
• de bewegingsvorm van de letter ( de schrijf’ letter).


 In groep 3 worden de letters aangeleerd in de context van de leesmethode Veilig Leren Lezen.
De leesletter die de kinderen die dag hebben geleerd gaan we ook dezelfde dag schrijven.


                                                       Het aanleren van de schrijfbeweging staat centraal.
thema 2 prent 6.jpgDat betekent dat het de beweging is die in eerste aanleg ingeslepen moet worden.

Tijdens de lesinstructie kunnen de volgende vragen worden gesteld:

- Waar denk je dat de letter begint?
- Waar verandert de letter van richting?
- Waar eindigt de letter?
- Hoe schrijf je de letter in de lucht? (grof motorisch)
- Hoe wordt de letter met de vinger op de tafel geschreven? 

De methode is zo opgebouwd dat we iedere les starten met grof motorische oefeningen, waarna we langzaam overgaan naar meer fijn motorische activiteiten.
Schrijven is namelijk ook een motorische vaardigheid die niet alleen met de hand maar met het hele lichaam wordt uitgevoerd.


Tijdens het inoefenen wordt het schrijven steeds meer gereglementeerd.


:
1. De kinderen oefenen de letter in een vrije ruimte   
2. De kinderen oefenen de letter vrij tussen de lijnen.
3. De kinderen oefenen de letter op de lijn.
4. De kinderen oefenen de letter tussen lijntjes.


Bij elke les letten we op zit- en schrijfhouding van de leerlingen:
a. Hoofd en lichaam
    (zit je rechtop, voeten naast elkaar op de grond?)
b. Meubilair
    (is de stoel goed aangeschoven?)
c. Armen (liggen de ellebogen allebei op de tafel?)
d. Pengreep
    Heb je het potlood vast tussen de duim en wijsvinger en liggen alle andere vingers eronder?
e. Schriftligging (een beetje schuin?)
f.  Niet-schrijfhand (ligt de hand plat op je schriftje? Heb je een piratenhand ? )


Na het schrijven mogen de kinderen regelmatig hun eigen werk bekijken.
Welke letter vinden zij het mooiste geschreven?
Dan zetten we met de gouden pen een hartje om die letter.



Een gouden pen die  Stockfoto - 4759252


De leerkracht bekijkt het schrijfwerk ook, verbetert een aantal dingen en geeft aan welke letter zij het mooiste geschreven vindt.
De kinderen krijgen tijdens het schrijven verbeteringen te horen doordat de leerkracht rond loopt om te kijken en te helpen.

Enne  ................. zo leren wij mooi te schrijven!

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten