maandag 14 maart 2011

Dit heeft uw kind in kern 6 geleerd




Letters:          g - ui - au - f - ei

Woorden:      geit, pauw, duif, ei

Herhaling:       a - aa - b - d - e - ee - h - i - ie - j - k - l - m - n
                      o - oe - oo - p - r - s - t - u - uu - ou - eu - v - w - ij - z

Alle letters compleet

In kern 6 leerde uw kind de laatste nieuwe letters. Op het eind van deze kern zijn 34 letters aan de orde geweest.
Het zijn lettertekens voor alle 34 klanken die in eenvoudige woorden met de combinatie medeklinker-klinker-medeklinker voorkomen.
Ook woorden met klinker-medeklinker (uit) of medeklinker-klinker (kei) kunnen kunnen worden gelezen.

De nieuwe woorden en letters worden aangeboden aan de hand van het voorleesverhaal, behorend bij het thema 'Wat komt er uit een ei?'.

Begrijpend lezen

Al vanaf het begin wordt het lezen van woorden en zinnen geoefend. Maar er wordt ook geoefend in het kritisch lezen van zinnen en het begrijpen van de betekenis van zinnen. Dit is terug te vinden in de volgende oefeningen:

Een oefenvorm in dit begrijpend lezen is het kiezen van de juiste zin of zinnen bij een tekening.
Uw kind krijgt bijvoorbeeld een tekening van een jongetje dat naar een bus loopt. Het kan kiezen uit de volgende zinnen: (a) rik loopt naar de bus. (b) rik zit in de bus. (c) de mus zit bij de paal. (d) ik zie een paal bij de bus.
 Bij zo'n oefening moet het kind de zin begrijpen om het juiste plaatje te kunnen selecteren.

Bij een andere oefening lezen de kinderen een zin die bij een plaatje hoort.
 Op dit plaatje ontbreekt dan iets. D.m.v. kritisch lezen komen de kinderen er achter wat ze zelf in het plaatje moeten tekenen om de zin te laten kloppen.


Vlot lezen oefenen

Het maken van wisselwoorden neemt nog steeds een belangrijke plaats in. Op die manier worden ook de laatst geleerde letters toegepast in het vlot lezen van woorden. Nu alle letters aan bod zijn geweest, wordt het vlot lezen van woorden steeds belangrijker. Met een goede basis kan immers begonnen worden aan steeds moeilijkere woorden en lettercombinaties. Dit blijven we goed dagelijks oefenen via de methode veilig en vlot.


Wintersignalering

Nu alle klanken aangeleerd zijn, is het goed om de balans op te maken. Bij alle kinderen wordt de wintersignalering afgenomen.
 Dit houdt in, dat alle kinderen een letterdictee maken en de leestoetsen: lettertoets, woordentoets en tekst aan de leerkracht laten horen.
 Met deze resultaten wordt de lijn binnen de volgende kern uitgezet.
Zwakke leerlingen krijgen verlengde instructie, vlottere lezers gaan een niveau hoger lezen in de schoolbieb en sterke lezers krijgen extra opdrachten die qua moeilijkheidsgraad verschillen van het groepsprogramma.

Bij de lentesignalering wordt dit alles weer geëvalueerd.


oefenen  Veilig en Vlot kern 6 











In de periode 10-1-2011 t.m. 28-1-2011  werkten de kinderen aan kern 6.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten