zondag 7 november 2010

Ouderinformatie groep 3

Aan de ouders van groep 3

In deze weblog vindt U een kort overzicht van de leerstof van groep 3.

Tijdens de informatieve ouderavond d.d. 23 september hebben we ‘Een dag in groep 3’ doorgenomen met de aanwezige ouders op het digibord.

Het eerste deel gaat over    LEZEN

In groep 3 werken we met de methode Veilig Leren Lezen

Veilig leren lezen bestaat uit twaalf kernen, die zijn opgebouwd uit de fasen introductie, kerninstructie,
in oefening en verwerking.


De basis van Veilig leren lezen is de zogenoemde structuurmethode.
Door zorgvuldig gekozen woorden veelvuldig te structureren (ontsleutelen en samenvoegen) leren kinderen:
- dat een woord uit klanken bestaat;
- dat die klanken door grafische tekens worden weergegeven;
- dat je nieuwe woorden kunt lezen door tekens van een woord te verklanken en die klanken te verbinden tot een woord.

Beginnende lezers moeten letterlijk ervaren dat woorden uit afzonderlijke letters bestaan.
Ze moeten dit ervaren door het te zien, te horen, uit te spreken en op te schrijven.

 
Structureerwoorden

De structureerwoorden voldoen aan de volgende criteria:
- ze bestaan uit afzonderlijke klanken die je kunt 'aanhouden'. (mmmm...aaa...nnn).
  Dit is met name in het begin belangrijk, wanneer de kinderen nog moeten ervaren dat een woord uit       afzonderlijke klanken bestaat;
- ze zijn klankzuiver (wat je ziet is wat je hoort);
- het zijn woorden waarvan jonge kinderen zich een concrete voorstelling kunnen maken.

Oefenen met nieuwe woorden
De structureerwoorden zijn slechts een middel om het doel (leesvaardigheid) te bereiken.
Nadat we aan de hand van een structureerwoord een letter hebben geïntroduceerd, gaan de leerlingen al snel zelf nieuwe woorden vormen met alle letters die ze op een bepaald moment kennen. 

Veel aandacht voor automatiseren
Bij het leren lezen is verreweg de meeste tijd nodig voor het proces van automatisering.
Veilig leren lezen besteedt hier vanaf het begin veel aandacht aan.
Dit gebeurt met betrekking tot de automatisering van de letter-klankkoppelingen onder andere met materialen als:
- de structureerstroken
- de letterlijn
- de woorden- en letterdoos
- het klikklakboekje en klikklakclusterboekje
- Veilig & Vlot

We hebben ervoor gekozen om in het begin van het schooljaar alleen met een maangroep te werken. Aangezien de kinderen nu nog moeten leren zelfstandig te werken en we nog niet precies weten hoe de individuele kinderen zich gaan ontwikkelen, is dit voorlopig de meest praktische keuze. 

Op bepaalde momenten toetsen we het lezen van de kinderen dmv:
- De Herfstsignalering (Na kern 3)
- De Wintersignalering (Na kern 6)
- De Lentesignalering (Na kern 8
- De Eindsignalering (Na kern 11)








Verder werken we met het computerprogramma van Veilig leren lezen.
Het programma bestaat ook uit twaalf kernen.
Deze sluiten wat betreft inhoud, methodiek, vormgeving en kleurcode direct aan bij de kernen van de methode.
De leerlingen kunnen zelfstandig aan de slag met het programma Zoem de bij maakt ze wegwijs!
De computer registreert de vorderingen en er kan op elk tijdstip een foutenanalyse gemaakt worden.

1 opmerking:

  1. Hallo,

    Heel leuk om op deze manier te lezen waar jullie mee bezig zijn in de klas. Ik kom regelmatig terug om te lezen zich afspeelt in groep 3.

    Janneke (moeder van David)

    BeantwoordenVerwijderen